tisdag 3 juni 2008

Hur man prässar byxor elektriskt

Jag har ärvt en fantastisk kokbok. Det är en svensk/amerikansk kokbok från 1895. I ena kolumnen står recepten på svenska och i den andra står de på engelska. Helt fantastiskt! Min farfars mor köpte den i USA 1898 när hon arbetade där. Där träffade och gifte hon sig med farfars far, och så for dem hem igen och köpte gården där jag är född.

Nog om detta.

I kokboken ligger små urklipp, från början av förra seklet. En artikel från tidningen "vårt hem" är av okänt datum och handlar om hur "Man prässar byxor elektriskt". Jag känner att jag bara måste återge artikeln i sin helhet. "Vårt hem" hade för övrigt adressen Stockholm 20, så det är nog ett tag sen publiceringsdatum...

Man prässar byxor elektriskt.
"På denna bild visas en ny apparat, med vilken man bekvämt kan pressa ett par byxor i en handvändning. Ja det behövs så liten skicklighet att handhava den att till och med männen kunna sköta den själva.
Apparaten består av två halvor, mellan vilka byxorna läggas in väl tillrättalagda i sina veck. Halvorna spännas samman och man släpper på strömmen genom att sätta in kontakten.
För att få bättre och hållbarare veck bestänker man först lätt plagget.
I Amerika där kvinnokraften i hemmet på allt sätt sparas har apparaten fått stor spridning."

På bilden visas en man som lägger tillrätta och pressar nämnda byxor. Hur kul som helst.

Inga kommentarer: