tisdag 1 juni 2010

Hallen på vallen

På Gotland har diskussionerna gått höga ett längre tag angående bygge av en arenahall. Ett beslut togs att ta in anbud på ett bygge som skulle ligga på södra hällarna utanför Visby. Men när anbudstiden gått ut var det ingen som lämnat anbud...

Då kommer miljöpartiet med ett förslag om att bygga en mindre hall i anslutning till Gutavallen, och rusta upp Solbergabadet till modern kvalitet istället för att bygga nytt.

Jag gör som många andra gotlänningar och instämmer i att det är värt att undersöka! Jag har inte sett närmare på förslaget men visst låter det som ett realistiskt alternativ! Idrotten behöver en klok hall i Visby, och kanske Gutavallen är rätta stället? Det ligger centralt och det finns goda parkeringsmöjligheter precis bredvid.

Sen får gärna arenahallen byggas i Endre istället. För där finns ju planer på en väl anpassad idrottshall enligt ett spännande koncept.

Varför skall allt ligga i Visby?

2 kommentarer:

Mien sa...

Jag kan inte mycket om idrott. Men eftersom våra barn simmar så har jag förstått att för simningens del så är inga av alternativen bra. Som det är idag kan bara mindre simtävlingar hållas på Gotland. Vi har ingen godkänd bassäng, ingen bassäng med rätt mått. DM tex måste vi åka till Sthlm och simma. Nya arenahallen på hällarna har heller inte projekterat för en bassäng med 10 banor, som jag tror det är man måste ha, de vill bara bygga åtta. Därför kommer där aldrig att kunna hållas simtävlingar, eller simläger eller annan simutbildning på högre nivå. Synd då jag tror att man säkert skulle kunna tjäna pengar på att tex förlägga SM till Visby. Nu missar man den inkomstkällan som tävlingar och läger ger.Varför räknar man bara på vad allting kostar? Varför inte räkna på vilka pengar man kan få in också, alltså tjäna? Varför räknar man inte på vilken beskaffenhet anläggningen måste ha för att vara attraktiv i större sammanhang?
Om man nu ska bygga, och satsa pengar så tycker jag att man ska göra det ordentligt. Gutavallen ställer jag mig ytterst tveksam till. Där är väl trångr redan som det är?

Anna Andersson sa...

Jag visste inte att man helt förbiser simningens behov. Synd tycker jag. Det är klart man måste se till helheten om man nu tar i och bygger nytt.

Jag tror det är tänkt att bygga neråt på Gutavallen, om det nu går, så jag vet inte hur mycket trängre det blir.

Badet har nog inte miljöpartiet tänkt så mycket på utom att det stod att de i anslutning till Solbergabadet vill bygga relax och äventyrsdel. Då förbiser de också simningens behov.

Kanske det skall satsas på ett ordentligt bad i Roma som tillgodoser Gotlands simbehov, kombinerat med äventyrsbad. Så finns ju även varplöse vattenpark på sommaren.

Så kan Gotlands kommun gå med och stötta Endres arenahall...?