tisdag 6 juli 2010

Seminarium

I går var jag på mitt första seminarium någonsin på Almedalsveckan. Ja, jag vet. Borde jag inte ha varit inne tidigare och lyssnat på något av de spännande seminarier som finns överallt? Jo, kanske det. Men det är inte alltid så lätt att få ihop det när barnen är små. Men igår lyckades jag.
Seminariet handlade om: "Kvinnor, fred och säkerhet - en fråga för försvaret?", och arrangerades av Q4; alliansens fyra kvinnoförbund. Medverkande var försvarsminister Sten Tolgfors och i panelen satt, bland andra, Krister Fahlstedt, officer som förra året tjänstgjorde i Afghanistan som gender field advisor, Lena Ag som är generalsekreterare för "kvinna till kvinna" och Charlotte Isaksson som är gender advisor inom försvarsmakten.

Utgångspunkten var hur vi lever upp till FN:s resolution 1325, om kvinnor, fred och säkerhet.
Seminariet belyste på ett bra vis hur Sverige jobbar i det internationella arbetet för att leva upp till FN:s resolution. Försvarets gender field advisor fyller en viktig funktion i att belysa kvinnors rättigheter, och vi fick många exempel på hur man jobbar för implementera ett tänk som inkluderar hela befolkningen.

För de som rakt av kräver att Sverige skall ta hem sina styrkor från Afghanistan skulle jag rekommendera att man tar reda på mer fakta, vad vi egentligen gör där. Och vilken effekt det har. För hela befolkningen.

Inga kommentarer: