måndag 1 september 2008

Besparingar på skolmaten

I dag kom ett förslag om att Gotlands kommun skall spara in på skolmaten. Mjölk skall bara serveras 4 dagar i veckan, bort med mjukt bröd och frukt serveras inte längre till soppan och salladsborden tas bort. Bara den grönsak som skall serveras kommer att bjudas.

Helagotland.se refererar Brittis Benzler (v) som är upprörd och skyller det hela på skattesänkningen. På radio Gotland skyller Freddie Sirland (som är tjänsteman) det hela på Fardhem som startat friskola och som kostar pengar. Populism som gör mig än mer förbannad. Kommunen har lagt ner 3 landsbygdsskolor inför detta läsår, och så skyller man på Fardhem att man inte får ihop pengar till skolmaten. Hur lågt får man gå?

Allt som allt rör det sig tydligen om 500 000 kronor som skall sparas omgående. Hur som helst blir jag förbannad! Att ta bort mjölk, frukt och grönsaker ger fullständigt fel signaler till våra barn och ungdomar. Som Centerpartist finns det inte en chans att jag kan ställa mig bakom ett sånt här beslut. Ren dårskap!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med du! Ska inte skolan föregå med gott exempel och lära ut goda matvanor?
Mien