tisdag 23 september 2008

Ungdomsinflytande

Idag har jag varit på en utbildningsdag för att komma igång med ungdomsinflytande på allvar i kommunen. Tyvärr kunde jag bara vara med halva dagen, men vad intressant det var! Det var en blandning av tjänstemän och politiker som nu tillsammans skall hjälpas åt att hitta forumen för ungdomarna att träffas och diskutera. Vi pratade om hur vi skall få med ungdomarna så att de känner att de har inflytande, hur vanligt det är att vi vuxna tror att vi vet vad de vill...

Intressanta förslag som kom upp som skall jobbas vidare med är att öppna en kommunchatt för mer direktkontakt, att låta ungdomar gå ut och intervjua varandra om vilka drömmar och förväntningar de har inför framtiden, att vidareutveckla ungdomsråd och diskussionsgrupper som redan finns.

Barnkonventionen gick som en röd tråd genom alltihop idag. Det är ju faktiskt meningen att barns bästa skall beaktas i alla kommunbeslut, något som alltför lätt glöms bort tycker jag. Extra kul idag var att jag var med som representant för tekniska nämnden, samt att en annan tjej var med från miljö- och hälsoskyddskontoret. Det är viktigt att få in de "hårda" nämnderna i det här arbetet också. Och som en kille från fritidsgårdarna sa; det är miljöfrågor som verkligen engagerar ungdomar idag. Då är det ju bra att ha med även miljö- och hälsa i tänket.

Jag ser fram emot ett fortsatt arbete med ungdomsinflytande.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken intressant dag! Man glömmer så lätt bort alla dokument som faktiskt ska styra vår verksamhet. Jag tror alla i skolan tex. skulle behöva en rejäl duvning i barnkonventionen, Salamancadeklarationen och allt vad de heter. Vilka rättesnören vi har att arbeta efter.