tisdag 16 september 2008

Simundervisning?

Nu skall jag våga mig på ett inlägg om simundervisningen. Jag har tidigare klagat på att det aldrig blir någon fortsättningskurs efter simskolan i det fina lokala badet, och nu följer en fortsättning på detta.

Nu i höst råder personalbrist på badet så även sonens simundervisning har ställts in - på obestämd framtid. Vi står först i tur inför våren, om det blir av. Han är 5 år och det var meningen att han äntligen skulle få gå simlekis som är en förberedelse inför simskola. Personalbrist har gjort att man således ställer in denna undervisning, trots att grupperna varit fullbokade jättefort!! Jag kan inte annat än tycka att man prioriterar fel. Är det inte viktigt med barns simkunnighet??

När det gäller fortsättningssimskola hänvisar man till för få anmälningar. Men kan det inte också bero på att man kanske inte vill ha det på badet? Att det är bekvämt att den lokala idrottsföreningen sköter det hela på simträningen - då behöver man inte ordna fortsättningssimskola. Samtidigt så passar inte simträning för alla barn, en del vill ta märken och lära sig på annat vis! Dessutom så har man inte över huvudtaget marknadsfört fortsättningskursen. Om man inte vet att det finns kan man ju inte anmäla sig!?

Jag får väl starta ett lokalt upprop och börja skriva insändare i tidningen och se om jag kan ragga ihop tillräckligt många så det kan bli en grupp till sommaren. Jag vet i dagsläget åtminstone 5-6 stycken barn som är intresserade.

Så nu väntar en höst där jag skall ta kontakt med politiker i kultur och fritidsnämnden för att höra om det är meningen att barnverksamhet skall ställas in på det enda bad på ön som är anpassat för barn...? Och om det är meningen att kommunen alls skall erbjuda simundervisning eller om allt skall ligga på idrottföreningarna.

I´ll be back!

Inga kommentarer: