måndag 3 augusti 2009

Boktipset!

Ni na ninna - na ni nanna - ni ni nanna na ni na.... Minns ni den regnbågsfärgade soffan och signaturmelodin till boktipset..!? Här kommer mina tips...

Till de minsta; ja-trollet och nej-trollet av Inger Edefeldt. Hur kul som helst! Ett troll kan bara säga ja, och det andra kan bara säga nej. Gillar du hundbajs? .... Det fattar till och med en två-åring...

Till 4-7:åringen. "Kapten Frank och piratdinosaurerna" av Giles Andrea och Russel Ayto. Sonens favoritbok, även yngsta dottern har fattat vad det går ut på. Häftiga bilder i en historia där barn blir sjörövare och hjältar när de räddar en kaptens skepp från piratdinosaurier.

Till slukaråldern: 8-11 år: "Kärleksmysteriet" av Martin Widmark. Äldsta dottern älskar alla Widmarks böcker om LassseMajas detektivbyrå. En av hans andra karaktärer, Nelly Rapp, gillar hon också. Alla böcker som kommit ut har hon läst.

För egen del: "Räven" av Michael Connelly. Jag gillar hans deckare om Harry Bosch. Spänning hela vägen. Eller om man föredrar romaner så rekommenderar jag "Flyga drake" av Khaled Husseini, en historia om uppväxt, vänskap, svek, kärlek och samhörighet med bas i Afghanistan. Husseini har också skrivit "Tusen strålande solar", en roman som även den utspelas i Afghanistan. Kanske är jag extra fascinerad av det landet eftersom min kusin är där just nu och tjänstgör i ISAF-styrkorna, men boken är ändå värd en läsning.

Mycket nöje!

Inga kommentarer: