onsdag 26 augusti 2009

Dagens skörd

Dagens skörd, efter LUS-kamning blev:
*Äldsta dottern: Inga kryp, bara ägg och skal som jag tog bort. Kamningen tog en timme...
*Sonen: Ett par små döda löss. Inga ägg. En fästing bakom ena örat som jag tog bort.
* Yngsta dottern: en vindruvskärna bakom ena örat och lite rester av gurka. Ingen synlig lus idag heller.
* Mannen och jag: ingen objuden gäst i håret.

Efter konsultation med bvc kommer jag idag att försöka tvätta yngsta dotterns hår också, hon vill inte riktigt gå med på att bli kammad. Eller ens tittad på... Och eftersom hon älskar att gosa med sin bror och mysa under täcket med honom så är det lika bra att hon också blir sanerad.

Efter maten skall det ske. Håll tummarna. Alternativt sätt i öronpropparna.

1 kommentar:

Mien sa...

Löss är inte kul! Det är så mycket arbete att bli av med. Jag körde också med kamning. Kamning varje dag.... Mina grabbar var allergiska mot det preparat BVC rekommenderade. Jag köpte sen ett snällare preparat, tror det hette Paranix. Det funkade ganska bra då, men det är ett par år sedan. Men kamningen kommer man ju aldrig ifrån. Och viktigast av allt är att andra barn i barnens närhet också kollar om de har löss, annars kan man ju behandla i all evighet. Nu har jag som rutin att luskamma då barnen varit på läger eller dylikt. Jag vill INTE ha löss igen!