fredag 21 augusti 2009

Enda rätta

Oavsett om "svininfluensan" är skrämselpropaganda eller inte, så kom idag det enda rätta beslutet från styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Vaccinet blir gratis. Har man en ambition att vaccinera hela Sveriges befolkning så måste det vara gratis. Det får inte bli en kostnadsfråga och en klassfråga.

Här på Gotland har en informationskampanj dragit igång, det "plingade till" i min brevlåda på det lokala nätverket nu i veckan, och på måndag skall skolsköterskan informera om vad som planeras. Äldsta dottern som börjat 4:an kom hem och sa att de pratat om kommande vaccination i klassen. Hon är extremt spruträdd, så där har jag lovat att vara med.

Oavsett om allt är uppförstorat eller inte så känns det bra att en beredskap finns. Och jag kommer i alla fall att vaccinera mina barn. Och mig själv.

Inga kommentarer: