fredag 15 januari 2010

Tafsa inte på vår landsväg

"Tafsa inte på vår landsväg" Det är huvudrubriken Gotlands Tidningar har på sin tidning idag. Hela Gotland rasar mot rikstrafikens katastrofala bakåtsträvande förslag med endast en hamn och långsamma färjor.

Jag förstår inte hur de tänker, rikstrafiken. En hamnsalternativ, eventuellt två hamnar och långsammare båtar. Skulle det spara utsläpp att låta fordonstrafiken få längre både söderut och norrut? Att ha trafiken som idag, på två hamnar med snabbfärjor finns inte med som alternativ. Det ser jag som ren provokation.

Rikstrafiken föreslår också sänkning av hastigheten när det är få passagerare ombord. Innebär det att vi gotlänningar på vintern skall åka i 4 eller 5 timmar? Istället för som idag runt 3? Och så har man mage att påstå att det ger Gotland förutsättningar att leva och utvecklas. Bah humbug!

Färre turer med större båtar, förslag på att dra in 600 av 2800 turer... osv.

Det här är det mest korkade jag hört på länge!!

Hur skulle folk på fastlandet ställa sig till om man sänkte hastigheten på motorvägen till 50 km/timmen, för att det inte är så många som åker i varje bil. Eller att man stängde av motorvägen helt och krävde att folk åkte i bussar för det är mer miljövänligt?

Jag säger som en kollega sa idag: -Fy fan, det var det dummaste jag hört på länge!

Tafsa inte på vår landsväg!

Inga kommentarer: