fredag 19 februari 2010

Det kom besök idag

Det kom besök idag på jobbet. Det var 4 damer iklädda pappersrockar, tossor och hättor som gjorde studiebesök i köket. Eleverna fnissade när de promenerade genom matsalen. Vi i personalen såg dem anteckna något viktigt på skrivskivor i köket. Och vi undrade vilka de var.

Livsmedelsinspektionen? Politiker? Studiebesök från andra kök?

Inget av ovan nämnda visade sig vara rätt. Det var 4 personer utsända från den stora staden i norr (Visby) för att granska statusen på köket. Jo, det är sant. Fyra personer skickades ut från Visby för att observera och anteckna i vilket skick köket på skolan är.

Det pågår nämligen en måltidsutredning på ön. Och ett förslag är att det bara skall finnas ett tillagningskök i Hemse istället för som nu, tre. Med detta tror man sig rationalisera. Så dessa fyra kvinnor åker således runt till köken i Hemse (som finns på Högbyskolan, vårdcentralen och på Folkhögskolan) för att med det som underlag föreslå vilket kök som skall vara kvar.

Jag tycker det är sorgligt.

Mat är viktigt, både för gamla och unga. Köket på skolan lagar mat till 400 elever och personal, samt förskolorna i Hemse. Jag vet inte om de levererar till andra skolor också. Vårdcentralen lagar mat till de gamla som bor på sjukhemmet, och ev till flera. Folkhögskolan serverar både frukost, lunch och kvällsmat till studenterna som går där. Där är helpension ett alterntiv för de som är inneboende på skolan, och en viktig del av att gå där.

Jag har svårt att se att något kök inte behövs. Jag skulle snarare vilja att ekonomin och viljan fanns att laga mera mat nära de som skall äta. Tänk om förskolorna kunde laga sin mat. Tänk om de små barnen kunde få känna doften när maten tillagas. Tänk om pensionärerna kunde få vara delaktiga i matlagningen om de vill och kan.

Jag tror det är bra att tänka i vida banor och hitta nya lösningar, men det kanske inte bara handlar om att centralisera. Det kan handla om att öppna upp, så att flera åldersgrupper kanske kan äta mat tillsammans, om det fungerar rent praktiskt.

Jag är för decentralisering, närproducerat och småskaligt. Jag tror faktiskt det är bättre både för små och stora människor. Och det kommer jag att fortsätta tro på tills någon bevisat motsatsen.

Inga kommentarer: