måndag 22 februari 2010

Snön ligger djup på taken...

Nu ligger snön djup på taken, och det krävs skottning lite här och var. På jobbet skottades det häromveckan. Det var då det började läcka in i gymnastikhallen.

Jag, i egenskap av huvudskyddsombud, och städet hade en planerad genomgång i hallen inför kommande skyddsrond. Då visade det sig att det börjat läcka från innertaket i ett av tjejernas omklädningsrum. Det luktade även starkt från något okänt i samma rum.

Vi gick vidare, och kom till rummet där städet hade sin utrustning, och där hade det läckt så mycket från taket så att innertakets takplattor lossnat och ramlat ner. Eftersom jag tyckte det var en olämplig miljö att vistas i, och eftersom jag tyckte det fanns risk för att takplattor kunde ramla även i tjejernas omklädningsrum så beslutade jag som huvudskyddsombud att i samråd med rektor stänga några omklädningsrum.

Sedan dess har Gotlandsbyggen varit och skottat på taktet. Och nu har man börjat röja ur städets rum inför kommande renovering.

Förra veckan fick taket över de andra omklädningsrummen skottas av, eftersom det börjat läcka in i idrottslärarnas omklädningsrum, och i materialrummet. Så nu har det slutat läcka där, för tillfället.

I morse när jag kom till jobbet ringde Radio Gotland och ville komma ut och titta på hallen, så vi bestämde en tid då jag tillsammans med rektorn för f-6 visade runt och berättade vad som skett.

I morgon blir det en genomgång igen i hallen, för att se om något rum kan öppnas igen. Jag öppnar gärna omklädningsrum - om någon kan tala om för mig att det är säkert att vistas där.

Det är lätt hänt att det blir läckor och skador nu när det ligger mycket snö på taken. Snön utifrån i kombination med värme innifrån skapar isbildning som jobbar aggressivt på taken. Vi har haft gott stöd från Börje Karlsson inne på Tekniska Förvaltningen som tagit alla läckor på allvar, och som har en plan för hur renovering skall genomföras i samband med Gotlandsbyggen. Det känns bra. Att det har varit läckor från och till i 15 år är ingen ursäkt för att låta det fortsätta. Det är viktigt att våra barn och ungdomar vistas i en frisk och säker miljö. Där får det inte finnas några undantag.

Kan sen dessa läckor göra att vi får en allmän uppfräschning av omklädningsrummen i hallen så skulle nog alla som använder dessa bli glada.

Inga kommentarer: