torsdag 31 juli 2008

Simkunnighet?

Den gångna veckans drunkningstillbud, och grannes räddade far har fått mig att återigen fundera över simkunnigheten bland våra barn. Äldsta dottern har gått simskola och kan kajka iväg en sisådär 25 meter utan problem, men hon behöver träna mera! Jag har anmält henne flera gånger till fortsättningssimskola, men döm om min förvåning när det aldrig blir av. Det är för få anmälda!

Nu finns det ju alternativ där vi bor. Hon erbjuds istället att gå på Hemse BK:s simträning. Men det är inte det jag är ute efter. Jag vill att hon skall gå och ta märken. Jag vill att hon skall träna olika simsätt, inte att hon skall tävlingssimma. Skall jag månne gå med henne själv i simhallen och träna henne? Det skulle jag kunna göra, men jag är ute efter en simskola.

Kommer det inte att bli någon märkestagning/simskola i Hemse framöver kommer jag att köra henne till Visby nästa sommar. Där brukar livräddningssällskapet ha simskolor. Det får vara värt det, även om det känns konstigt...

Hur gör alla andra föräldrar? Varför prioriterar man inte simkunnighet när man bor på en ö?

4 kommentarer:

Mille sa...

Hej Anna!
Har du kollat om det verkligen är enbart tävlingssimning de är ute efter i klubben? Här hos oss, i vackra kuststaden Helsingborg ;-) , går man på simskola i Helsingborgs simsällskap. De lär sig alla simsätten där (men simkunnigheten kommer först och det är viktigt att kunna alla simssätt för att kunna simma riktigt långt vid behov) och tävlingarna kommer efterhand som barnen vill och är duktiga nog. Inget tvång alltså.
Stå på dig med det behov ni har! Kolla hur många anmälningar de behöver för att köra simskola i Hemse. Kanske kan du inspirera andra? Lycka till!
Kram Pernilla

Anna Andersson sa...

Tack för tipset! Jag skall kolla igen när höstterminen drar igång.
/Anna

Anonym sa...

Hejsan!
Mina barn har gått på simträningen i Hemse i tre år nu. Det är en fantastisk verksamhet. Barnen simmar två gånger i veckan, onsdag och lördag. De får inga märken men de lär sig alla simsätt och de lär sig dyka och göra vändningar. Man behöver inte alls tävla. Om man vill tävla är det någon gång per termin. Det är äldre simmarungdomar som håller i verksamheten. Det fungerar jättebra, mycket lek men också allvar. Barnen ser upp till ungdomarna och ungdomarna är pigga och vakna och vill lära ut. Ingen trött 40-åring som står där och ryar efter jobbet....
Min dotter gick fortsättningskursen i simskolan. Visst var det kanske kul att ta märken men hon utvecklade inte sitt simmande. Nu simmar de ledigt 1000 meter per kväll. Fjärilssim och crawl, jag är så avundsjuk. Det ser så snyggt ut. En kunskap att bära med sig för livet.
Mien

Anna Andersson sa...

Det låter bra Mien. Jag skall ringa inför hösten och kolla om jag kan få med dottern där.
/Anna