tisdag 30 juni 2009

Långsammare båtar

Miljöpartiet har i Almedalen uttryckt, att om de får bestämma, så vill de att båtarna till fastlandet skall gå långsammare - för att spara miljön. "Alla måste hjälpa till och göra uppoffringar" säger Karin Svensson Smith till Gotlands Tidningar idag. "Ingen kommer undan." Fast det skulle ju bara gälla på vintern... så det är ju bara vi som bor och skall hit på vintern som drabbas. Det här var ett av de dummare förslagen jag hört! Tänk på det om ni tänker rösta på miljöpartiet!

Jag tycker det är sorgligt att man tänker bakåtsträvande. Det är faktiskt vår landsväg hon talar om. Hur skulle förslaget mottas att förlänga restiden Stockholm-Göteborg med en timme, med samma motivering? Eller att ha motorväg tills man har 5 mil kvar till Stockholm. Sen får man bara köra 50, fast det är motorväg?

Att däremot som Gotlandsflyg, fundera på att ha långsamtgående färjor som alternativ, det kan jag ställa upp på. Men INTE inom den ordinarie trafiken.

När det gäller monopolets plötsliga borttagande så är jag mer tveksam. Speciellt mitt under en koncessionsperiod. Det får inte leda till att trafiken förämras. Vattnet är vår landsväg och vi måste kunna ta oss fram och tillbaka till fastladet. Och fastlandet, det är mer än Stockholm!

Inga kommentarer: