lördag 13 mars 2010

Sjöbefälsstrejk..?

Jag har hört lite vagt på radion nu i några dagar att det eventuellt vankas strejk till påsk. Sjöbefälsstrejk. Och att vår "stora båt", Visby, då inte kommer att gå. Destination Gotland har meddelat att de skall försöka sätta in de små snabbfärjorna istället för att försöka rädda det mesta av påsktrafiken.

Jag har inte reflekterat så mycket över det, utan tänkt lite vagt, att det berör ju inte mig. Jag skall inte åka. Strejka kan de väl göra om de vill. Båtarna går ju i alla fall.

Men när jag nu läser tidningen på morgonen blev jag riktigt arg. På sidan 8 i Gotlands Tidningar (och på helagotland.se) citeras Örjan Liljeroth som är ordförande för sjöbefälsförbundet. Han kommenterar att Destination Gotland skall sätta in de mindre färjorna så här: "Skulle rederiet göra det så påverkar det givetvis vår inställning. Vi har varit ganska generösa mot Destination Gotland genoma att bara ta ut ett fartyg i en eventuell strejk för att möjliggöra att förnödenheter kommer ut till ön."

Jaha, säger jag. Skall vi vara tacksamma att de inte tar ut båda båtarna?? Det känns som ett förtäckt hot. Han antyder att man varit generös mot Destination Gotland, men underliggande anar man att han menar gotlänningarna. Vi skall vara tacksamma att man inte tar ut båda båtarna. Vi skall vara tacksamma att man tillåter förnödenheter fraktas till och från Gotland.

Är inte det här på gränsen till samhällsfarligt?

Ännu mer fundersam blir jag när jag läser Eva Bofrides ledare på sidan 11. Vad är det de går ut i strejk för? Varför vill de stoppa Gotlandstrafiken?

För att gå i pension vid 60 års ålder...

2 kommentarer:

Benkt sa...

"Strejk för att få gå i pension vid 60 år..." Ja, Anna, vad är det med det då, "kommentarer överflödiga" eller vad? Mer exakt handlar det om sjöbefälens RÄTT ATT UNDER VISSA BESTÄMDA OMSTÄNDIGHETER gå in pension från 60 år, en rätt som befälen själva betalat för genom minskat lönepåslag genom åren (svenska sjöbefäl har i snitt flera tusen mindre i månadslön än kolleger i de flesta jämförbara länder). Dessa pengar fick arbetsgivarsidan, redarna, förtroendet att förvalta, vilket de gjort på ett dåligt sätt - för att sedan ensidigt utan förhandling säga upp pensionsavtalet för att det "blivit för dyrt". Lyssna inte bara på deras megafoner och sympatisörer bland vissa ledarskribenter.
mvh Benkt Lundgren, informationsansvarig, Sjöbefälsförbundet

Anna Andersson sa...

Tack för ditt förtydligande! Hörde idag att parterna kommit överrens, vilket jag är glad för.

Om det är så att man avstått löneökningar för att gå i pension tidigare, så skall man självklart ha rätt till det. Då skall man på arbetsgivaren.

Men jag vidhåller att jag tycker det är för starkt, och fel, att antyda att man varit "snäll" när man undantagit delar av Gotlandstrafiken från strejk. Båtarna är vår landsväg och att stänga av den anser jag är att gå över gränsen.
mvh
Anna