tisdag 9 mars 2010

Skolmaten på tapeten

Skolmaten är på tapeten just nu. Bra!

Ikväll hade rapport ett inslag om en matbloggare (minns inte namnet), som äter sig igenom olika skolmåltider. Målet är att testa 100 olika skolor. Vilket fantastiskt initiativ! På svt:s hemsida finns fler reportage om vikten av bra mat till våra barn och ungdomar, samt förslag på hur man skall komma dit.

Skolmatens vänner jobbar för att ge tips på förbättringar av skolmaten, och uppmuntran till de som lyckas. Varför inte satsa på att flera gotländska skolor skall bli trestjärniga skolresturanger?

Jag välkomnar alla initiativ som kan leda till att vi får bättre mat till barn, unga och gamla. Precis som mannen i inslaget på tv sa ikväll: "Bara det att det finns något som kallas mottagningskök och tillagningskök. I ett kök skall det lagas mat". YES!

Mat skall lagas från grunden. Fredrik Kämpenberg säger på svt:s hemsida att han vill se så lite förproducerad mat som möjligt. Han säger: "Vi måste komma med information. Den här potatisen vi serverar idag kommer från en gård i närheten och bonden heter så här. Det skall vara mer kärlek i maten"

Mer kärlek i maten ger också barn, ungdomar och gamla som äter mera. Det betyder att man också måste se över hur man fördelar resurserna till skolköken. Som det är nu så beräknas allt per portion. För att ta ett exempel från skolköket som lagar mat till både dagis och skolan jag jobbar på så kan jag nämna fiskpinnar (som är populärt bland alla elever). Där beräknas 2 pinnar/person. Det är det som skolköket får pengar till. Det är 2 pinnar, oavsett om du är 2 år och går på dagis, eller om du är 16 år, 190 cm lång och går i 9:an. Är det rimligt? Är det meningen att man skall kunna äta sig mätt på skolmaten, eller skall den ransoneras?

Många frågor. Få svar. Vad tycker du? Debatten har bara börjat...

2 kommentarer:

Mien sa...

Visst borde skolmaten vara bättre. jag har själv engagerat mig i ämnet ibland. Min mamma, som jobbat som chef för skolmåltiderna i många år, skrev den här kommentaren till mig då:

Jag jobbade med skolmaten i 7 år och gav sedan upp. Det enda positiva var att jag fick kontorsarbetstid och ni var små då. Enda gången politiker är överens är när det gäller att spara på mat eller varianten ” du får samma anslag som ifjol” ,vilket i praktiken innebär att livsmedelspriserna går upp och maten måste bli billigare. Vilka små barn äter rå vitkål och och morötter? Soppa skulle vara förbjuden på dagis till små barn mellan 2-5 år motoriken saknas att äta soppa med sked. Skicka ut arbetslösa och förtidspensionärer att plocka svensk frukt. Den är jättefin i år. Den importerade och besprutna frukten är jättedyr och smaklös, men kan lagras hur länge som helst och tål stötar! Sur mormor som älskar barn,

Ja, det enda positiva man kan säga om skolmaten är väl att den engagerar, det är lätt att få folket med sig. Andra, mer pedagogiska, nedragningar i skolan är det få utomstående som är intresserade att kämpa för.
/ Mien, sur lärare på en skola där det ska sparas och dras in miljoner.

Anna Andersson sa...

Jag håller med dig om att det är lätt att bli sur över att det alltid skall sparas pengar på skolan. Sedan jag börjde jobba 1997 har det varit ständiga besparingar. Men jag tycker ändå att det är viktigt att försöka påverka i det jag uppfattar som rätt riktning. Det måste gå att använda lokalproducerat mera! Vi har ju massor av bra mat här på ön.
/Anna