torsdag 13 maj 2010

Besök på jobbet

Radio Gotland kom förbi jobbet igår. De ville prata med eleverna om vad de tycker om duscharna, och vad som planeras att göras. Vi gick ut i hallen för att ta en titt, och de fungerar ju inte så bra. Det sprutar lite hit och dit, och har man tur blir man tillräckligt blöt för att få bort svetten.

Mycket beror på att de kalkar igen. För ett 10-tal år sedan stängde man av avhärdningen av vattnet som går till idrottshallen och ishallen. Detta, enligt de som var med då, för att det blev för dyrt att använda avhärdat vatten i ishallen.

Konsekvensen har blivit att duscharna i gympahallen kalkar igen.

Reportern ställde frågan till mig om jag trodde att problemet hade blivit åtgärdat om det hade varit vuxna/personal som haft samma problem. Här tror jag inte att det spelar någon roll. Det är ju inte "skolans" idrottshall, utan den används ju av en massa folk på kvällstid och på helger. Och de vuxna som duschar då har samma problem.

Det som är frustrerande i historien är att det inte händer något. Vi jobbar med elevdemokrati och försöker lära eleverna att man kan och skall försöka påverka sin situation genom demokratiska beslut. När sedan eleverna år efter år märker att inget händer tappar de tilltro till systemet. Redan vid 15 års ålder.

Att systemet för felanmälan hos Tekniska förvaltningen uppenbarligen inte fungerar är något som förvaltningen behöver ta tag i. Fastighetsservice skall serva sina kunder, det är inte kunderna som skall behöva kräva service. Den här gången har jag inte orkat ringa runt och vara arg, som jag gjorde i vintras när ingen brydde sig om att taket rasade in. Jag skall som kund inte behöva bli arg. Det skall ske saker ändå!

Kanske allt skulle må bra av att konkurrensutsättas?

Inga kommentarer: