måndag 23 juni 2008

Mer turer kring friskolan

Det blir friskola i höst. Athene startar med ca.35 elever och jag önskar dem lycka till. Dock verkar det vara mycket som är oklart och deras hemsida lyser med frånvaro av information. Eller det kanske bara är för de invigda.

I handlingarna inför tekniska nämndens sammanträde på onsdag föreslår förvaltningen att man skall fortgå med försäljningen av skollokalerna i Fardhem. Detta trots att Athene skrivit och bett att man skall skjuta på försäljningen ett år. Förvaltningen hänvisar till ett principbeslut i fullmäktige och kommunstyrelsen. Jag har dock mailat mina borgeliga vänner och bett dem att betänka om det inte är läge att ta ett politiskt inriktningsbeslut här.

Det enda politiskt korrekta beslut man kan ta är att skjuta upp försäljningen. Detta för att uppmuntra privata, alternativa verksamheter på landsbygden.

Det är min förhoppning att modet finns att ta detta beslut. Trots att jag väljer att inte ha min dotter där tycker jag att de föräldrar som väljer Athene skall ha den möjligheten. Och att skjuta upp en föräljning är inte "otillbörligt gynnande" av någon speciell. Lägg gärna ut skolan till föräljning till högstbjudande - men skjut på försäljningen ett år.

Det tycker inte jag är för mycket begärt. Hellre hjälpa än stjälpa. Vad tycker du?

Inga kommentarer: