torsdag 5 juni 2008

Nytt möte om friskolan

I gårkväll var jag återigen på möte om friskolan. 35 personer kom till bygdegården för att höra i stort sett samma sak som förra veckan. Ett 10-tal av oss var med förra veckan också, sen var det lite pressfolk.

Blev det några svar då? Tja. Skolans elever kommer att få åka med Donners bussar från Hemse 08.30 på morgonen, de blir sen avsläppta i Hemse. Till Hemse får barnen åka med kommunens bussar - i mån av plats. Hem, likaledes. Athene ordnar ingen egen skolskjuts. Det är lite krångligare här på landet. OM jag skulle välja Athene så vet jag inte om dottern får plats på bussen. Sen måste hon vänta tills högstadiebussen går hem på eftermiddagen, och då är hon aldrig hemma förrän 15.45...

Slöjd och idrott tror Athene att man kan ha i Klinte. Även där skulle man kunna åka med Donners bussar dit. Hur kommer man tillbaka? Personal är jag inte bekymrad över, där tror jag det blir kanon. Lokalerna är pest men rustas på sikt. Miljön ute är supertrevlig...

Men, hur många blir det? Det är här min oro ligger. Efter att ha pratat med flera igår så fick jag bekräftat att många tvekar. De som varit på besök och möten i Stånga gillar verkligen skolan. Och många har redan bestämt sig för Högby. Drygt 20 anmälningar har inkommit nu enligt Rigmor, och vid 30 kör de igång. Det är lite för få tycker jag, och dottern. Även 40 tycker vi är för få... Det finns de som vill ha en liten skola, och då får de det, det är bra. Men vi vill inte ha för litet. En f-3:a är inget idealt tycker jag. Inte en 4-6:a heller.

Nu skall vi prata med en massa föräldrar på Kneippbyn idag, och på föräldramötet i morgon. Så får vi se.

Inga kommentarer: