söndag 28 februari 2010

Böcker ger språk

Vissa saker får man ha överseende med. Som när delar av vardagsrumsgolvet täcks med böcker. Yngsta dottern älskar att bläddra och läsa i sina böcker. En del nya, de flesta arvegods efter de äldre syskonen. Som förälder är jag glad att hon gillar böcker, och att läsa. Som svensklärare vet jag att det utvecklar hennes språk och att hon förhoppningsvis kommer att få nytta av det i framtiden. Då får man som förälder stå ut med att det är rörigt.. När man läst en bok för henne så "läser" hon den själv sedan. Eller sjunger, om det är en sångbok. Favoritböckerna växlar, men Dora, Molly mus, Majas alfabetsbok och Ja-trollet och Nej-trollet är favoriter för närvarande.

Härom morgonen hittade jag henne sittande i gosedjurslådan. En del gosedjur utkastade på golvet ger plats åt liten tjej. Och mjukt är det att sitta på också. Pixiböcker är förresten ett fantastiskt påfund. Bra småböcker som är utmärkta att ta med för underhållning på resa.

Så att det ligger böcker utspridda tänker jag stå ut med. Jag vet att hon har igen det språkmässigt.

Barn mår bra av böcker!

Inga kommentarer: