tisdag 2 februari 2010

Veckans citat

Från barn får man höra sanningen. Och kloka kommentarer.

Sonen och jag var och handlade på ICA i Hemse i fredags. Innan vi gick in så pratade vi lite om att han skulle få fylla på godis medan jag handlade, precis som förra veckan, och att han hade lite svårt att hitta mig sen. Jag ville kolla av att han inte tyckte det var läskigt. Då sa han:
- Mamma. Den här affären är jättestor. Jag skulle behöva en GPS för att hitta dig...

När jag sen frågade om han visste vad en GPS var så kom en lång, och korrekt, redovisning. Japp. Han är 6 år och har full koll.

I eftermiddag var yngsta dottern vid farmor. Hon hämtade på dagis eftersom jag var på möte och mannen var med bilen på service. När farmor lyft upp henne i matstolen (en vit IKEA-stol där man kan knäppa fast sig), så säger dottern som är 2½ år:
- För säkerhets skull!
Och så knäpper hon fast sig...

Detta har den läraktiga dottern fått från sitt favoritprogram, Dora utforskaren, som alltid säger: - Säkerhetsbälte, för säkerhets skull. När hon sätter sig i en bil.

Vad de kan, barnen...

Inga kommentarer: