lördag 12 mars 2011

Så rätt tänkt, men ändå så fel

I tisdags var det internationella kvinnodagen. En dag väl värd att uppmärksamma. Det finns många kvinnor som lever under svåra förhållanden i världen, och många flickor som inte får tillgång till utbildning.

På sonens fritids i Hemse har man sedan flera år en tradition att uppmärksamma denna dag, och det tycker jag är jättebra. Men i år blev det fel. Helt fel.

Sonen gick med en kompis hem den dagen och åt inte mellis, men när jag hämtade honom hos kompisen så berättade han att flickorna skulle få semla medan killarna skulle få vanligt mellis, macka och mjölk. Jag trodde att det var någon i personalen som skämtat, men tänkte att jag skulle fråga på torsdagen när sonen skulle till fritids nästa gång.

Sagt och gjort. På torsdagen frågade jag, och det stämde. Flickorna hade fått semlor och killarna macka. Jag pratade med en i personalen och sa vad jag tyckte om detta och att sonen faktiskt blivit ledsen över detta och tyckt att det varit orättvist.

Sedan dess har jag förstått att vi är många föräldrar, med både söner och döttrar, som reagerat mot den särbehandling som skedde i tisdags. Det är jättebra att uppmärksamma kvinnodagen, men jag tror inte det är rätt väg att bestraffa pojkarna. Det skapar bara ilska och sorg. Barnen är för små för att förstå vad det handlar om. Det kändes inte som en bra stämning utanför fritids när jag gick förbi den dagen. Flickorna stod och sjöng gemensamt: "vi har fått semlor", medan pojkarna hängde med huvuden och blängde lite när de var i närheten.

Det är bättre att fira kvinnodagen högt och ljudligt tillsammans, och prata om hur olika det kan vara i världen, om vilken tur vi har i Sverige där både tjejer och killar får gå i skola och på fritids. Varför inte en jättefest? För alla!

Idag uppmärksammade Gotlands Tidningar även det som skett. Rektorn, som även jag kontaktat, säger att fel begåtts och att det inte skall upprepas. Han har även lovat att höra av sig till berörda föräldrar och be om ursäkt. Det är bra. Jämställdhet och genustänk är viktigt. Men man måste jobba med det med eftertanke, och på barnens nivå.

Inga kommentarer: