fredag 18 mars 2011

Politik tar tid

Politik tar tid. Ibland längre tid än man tänkt. I december lade jag en interpellation i fullmäktige där jag frågade hur ordföranden i Barn- och Utbildningsnämnden tänkte agera för mera jämställda löner inom förvaltningen. Tex. så tjänar en manlig grundskolelärare 2155 kr mer än en kvinna i genomsnitt, och männens medellön totalt är 2106 kr högre än kvinnornas. Ja, det beror säkert på flera olika faktorer, men jag vill veta.

Interpellationen lade jag i december. I januari var det inget sammanträde med regionfullmäktige. I februari var jag bortrest så då blev interpellationen bordlagd. Och nu i mars är Britts Benzler frånvarande, så interpellationen blir bordlagd igen. Nästa sammanträde är i april, och då hoppas jag att vi båda kan vara där så diskussionen kommer upp på bordet.

Det som är bra med att det tagit tid är att lönerevisionen inom buf då är igång och förvaltningen har en mycket reell chans att påverka lönesättningen, om det är så att det verkligen råder en löneskillnad baserad på kön.

Hur som helst ser jag fram emot vad man ämnar göra för att fler män skall börja jobba inom familjedaghem och förskoleklass. För där fanns inte ens några män att jämföra löneförhållanden med...

Inga kommentarer: