onsdag 16 mars 2011

Att hålla med en vänsterpartist

Det hör inte till det vanligaste att jag håller med en vänsterpartist. Nu och då tycker jag att tex. Brittis Benzler som är kommunalråd här på Gotland har vettiga åsikter, speciellt då i skolfrågor och frågor som rör barn och unga. Men ganska ofta kan jag konstatera att vi står på motsatt sida.

Ikväll när jag sitter och scannar av dagens nyhetsflöde i den digitala världen finner jag att jag sympatiserar med inte bara en vänsterpartist, utan två. I Svenska Dagbladet skriver Kent Persson och Jens Holm att de tycker att man inte skall satsa på att bygga 10 nya kärnkraftverk innan man vet hur slutavfallet skall förvaras. Jag håller med. Jag håller också med i deras slutkläm att "Det är dags att inse att den gammalmodiga kärnkraften har passerat bästföredatum. Sverige har utmärkta förutsättningar för att kraftigt bygga ut den förnybara energin, avveckla kärnkraften, och att energieffektivisera. Låt oss göra det. "

Centern gjorde upp med de andra borgerliga partierna i engergiuppgörelsen, och även om man fick med många krav tycker jag att man inte skulle ha vikit ner sig på frågan om kärnkraften. På Centerpartiet.se kommenterar Maud Olofsson och Andreas Carlgren det som hänt i Japan, samt Centerns del i energiuppgörelsen;

"I energiöverenskommelsen var Centerpartiet drivande i att stärka och öka säkerheten kring våra kärnkraftverk. Centerpartiet var också pådrivande när det gäller att minska Sveriges beroende av kärnkraft. Därför satsar Sverige stort på att bygga ut de förnybara energikällorna. På sikt anser Centerpartiet att kärnkraften bör fasas ut, eftersom det rör sig om en icke-förnybar energikälla som dessutom är förknippad med stora risker. Centerpartiet anser inte att kärnkraften är ett långsiktig hållbart alternativ till vår energiförsörjning"

Det är en början. Men det räcker inte. Vi skall inte satsa på kärnkraft i Sverige. Vi skall avveckla kärnkraften och satsa mer på våra förnybara energikällor! Visa lite handlingskraft nu!

1 kommentar:

Börje Nordh sa...

Vi håller på att lära oss blogga i styrelsen för södra Centerkretsen