söndag 30 oktober 2011

Hösten knackar på

Hösten knackar på dörren nu.

Vi har haft några fantastiska dagar och kvällar då dimman svept in oss, äkta höstväder!
Äldsta dottern har passat på att gå ut och fotografera, det är hon som skall ha kredit för bilderna.

På jobbfronten har det varit fullt upp denna vecka, även om det har varit höstlov för eleverna. Måndagen inleddes med fullmäktigesammanträde. Bland annat behandlades min motion om att Regionen åter skall arbeta mer med klarspråk. Det tycker jag är bra. Många av handlingarna som vi får ut är alldeles för krångligt skrivna, även om man är insatt så är det svårt att förstå vissa meningar. Bättring behövs! Det tyckte uppenbarligen Radio Gotland också eftersom de ringde och ville intervjua mig till morgonprogrammet dagen därpå.

Det behandlades även ett tilläggsanlag till Donnerska huset för ombyggnad, på 4 milj kr. Där får jag tyvärr erkänna att jag inte var tillräckligt påläst på ämnet. Jag borde ha protesterat mot att sätta in mer pengar i det huset. Särskilt med tanke på vad jag diskuterade med en kollega om på onsdagen. Hon jobbar på Klinteskolan, och efter vattenskadorna i våras så har de fått renoverat. Men allt har inte renoverats. I en korridor har man lagt ny matta i halva korridoren. Och målat halva väggen. Resterande är inte målad på ett 20-tal år. Varför målade man inte allt när man ändå höll på? Dessutom har de klagat på mögeldoft i personalrummet en längre tid. Åtgärd på detta? Inget. Detta gör att jag i backspegeln ångrar att jag var med och beslutade för mer pengar till Donnerska huset. Några hundratusen av dessa pengar hade räckt till att fräscha upp en hel korridor på Klinteskolan istället för en halv.

På fullmäktige lade Kerstin Kalström också en interpellation där hon frågar hur det blir med bussarna. Det är märkligt tyst från politikerhåll. Kerstin följde upp det hela med en insändare i tidningen nu i veckan också. Vi får se om någon svarar.

För övrigt är det mycket besparingar på landsbygden just nu. Det är indragna busslinjer i kollektivtrafiken, icke utfört underhåll på enskilda vägar, nedläggning av bibliotek och sist men inte minst ingen snöröjning på enskilda vägar som inte uppfyller kraven Regionen ställer. På onsdag är det ett offentligt möte i Hemse om detta. Hoppas många kommer och säger vad de tycker! Vi vill gärna ha lite förslag på vad man kan spara på istället. Mer än bussiga kortet i Visby, som jag kan tycka är en självklarhet.

För övrigt har jag börjat twittra också, LevideAnna är mitt användarnamn. Jag får se om jag kan lära mig hur det funkar.

Inga kommentarer: