tisdag 7 oktober 2008

Carpe Beatrice Ask

Ibland måste man fånga tillfället i flykten. När jag surfade in på Aftonbladets hemsida upptäckte jag att man kunde chatta med justitieministern om sexualbrott. Jag tog naturligtvis tillfället att fråga om gromning... Nedan kan ni läsa fråga och svar.

Anna säger: När kommer en lag mot gromning på nätet? Och varför tar just en sådan lag en sån tid? Många barn och ungdomar är väldigt utsatta på nätet som det är idag. Är det acceptabelt?
Beatrice Ask säger: Vi arbetar med frågan om grooming. Skälet till att det tar tid är bl a svårigheterna att åstadkomma en effektiv lagstiftning. I Norge finns en lag, men tyvärr har man inte lyckats få den att fungera som väl som jag tycker behövs. Jag hoppas kunna lägga ett bra förslag våren 2009.


Som alla förstår är jag inte helt nöjd. Jag tycker att frågan kunde ha fått högre prioritet och ett snabbare genomförande. Vill man så går det. Det känns dock bra att frågan är på bordet och att det är på gång. Jag lovar att fortsätta bevaka!

Inga kommentarer: