måndag 27 oktober 2008

Fortsatt om nedskärningar

Inte bara jag protesterar, vi är flera. Grannen har mailat ordföranden i barn och utbildningsnämnden, och så här svarar hon:

Hej Eva!Tck för ditt mail!Tyvärr kan jag inte ge dig något konkret svar på din frågor. Som du kanske känner till får skolorna en skolpeng för varje elev. Dessa pengar kan man sedan hantera inom linjen/rektorsområdet.Om elevantalet minskar, vilket det gör framåt, så blir det också mindre personal.Jag ber en av cheferna på förvaltningen att ge dig svar på frågorna.HälsningarLena Celion

Svaret är bland annat på frågan om varför ryktet går att inte de som flyttat från Fardhem fått med sin elevpeng. Att det blir mindre personal med mindre elever fattar vi också, men det finns väl gränser!?

Att elevpengen kan flyttas inom rektorsområdet och linjen var något nytt för mig. Kan min dotters peng således gå till en annan skola på rektorsområdet eller tom. till en annan skola på Sudret? Det tycker inte jag låter som konkurrens på lika villkor.

Sen tycker jag att det är fel av Lena Celion att hänvisa till tjänstemännen för svar på frågor. Varför kan hon inte svara själv?

I´ll be back!

1 kommentar:

Anonym sa...

Många tror att det bara är skolmaten som är undermålig i skolan. Så fort det ska sparas på skolmaten så reagerar folk. Men hela skolväsendet är i dålig kondition. Som lärare idag får man trolla med knäna och ha teoretisk NO till exempel. Skolan har under en lång räcka av år monterats ned. Personligen tror jag att kommunaliseringen av skolan var dödsstöten, det var ett jättemisstag. Och, hur lyckat var det med friskolereformen egentligen? Pengarna räcker inte till att hålla igång alla skolor, det har blivit en överetablering. Som alltid klarar sig de duktiga eleverna bra i denna nya skolsituation och det är elever med särskilda behov som blir de lidande. Friskolorna kan ju till och med neka att ta emot elever med särskilda behov, något jag varit med om flera gånger. Jag säger NEJ! Vi måste arbeta för att det blir en skola för alla!