fredag 11 september 2009

Idiot?

Står det idiot i pannan på mig? Det kan man undra ibland när jag är i kontakt med ITT. För er som inte vet vad ITT är, så är det före detta ITC. Och för er som inte vet vad ITC var, så är det kommunens centrala dataservice. Det är dem man skall maila om något inte funkar. Så skall de komma och fixa det.

Om det vore så lätt. Hujedamej...

Vi får inte lov att göra något administrativt med våra datorer. Som att ändra klockan, eller lägga in program. Det har vi inte behörighet till. Så varje gång vi vill göra något måste vi maila och be om det. Det kan man väl gå med på (även om man känner sig idiotförklarad), för jag antar att de är rädda för att vi skall springa och lägga in program som man inte får eller något sånt. Som om vi inte har koll på det där med upphovsrätt, och undervisar eleverna i det.

Nåväl. Senaste dusten med ITT har jag haft i veckan. Jag undervisar elever i behov av särskilt stöd, och elever som går i samundervisningsgrupp. Somliga av dem är inskrivna i särskolan och alla behöver mycket individualiserad undervisning. Efter lite letande på skolan hittade jag ett mycket bra material som någon köpt in. "Log in to English with Lexia". Ett jättebra material bestående av bok och CD.

Det är här problemet börjar. Jag vill titta på CD:n och kolla hur och vad eleverna skall jobba med. Men, det går ju inte! Jag har ingen behörighet! Så fredag förra veckan mailade jag ITT om att jag ville se på skivan.

I tisdags kom en kille från ITT. Jag var hemma och vabbade, men fick prata med honom på telefon när en kollega ringde. Han meddelade att han inte kunde lägga in programmet på datorn. Det fick man inte hur som helst. Nehej, sa jag. Det förstår jag, men nu har vi ju köpt programmet med boken och det är meningen att man skall använda den så. Efter stor tveksamhet installerade han CD:n på en dator i vårt arbetsrum. Och på en elevs bärbara dator. Men fler kunde han inte lägga in den på. Då måste det ske på höstlovet, om man ens fick.

Idag har jag äntligen fått möjlighet att titta på programmet, och det är lika bra som jag trodde det var. Då kommer problemen igen. "Nej, det får man inte lägga in hur som helst, säger ITT".

Helt matt och tvärarg på att hela tiden behöva bevisa saker för ITT, så ringer jag förlaget och får telefonnumret till redaktören på Bonniers förlag. Han är jättetrevlig och säger att det är meningen att man skall lägga in programmet på servern om man har en sådan. Jo, det har vi säger jag. Han hänvisar till hemsidan där det finns tydliga instruktioner för hur man går till väga för att göra det. Jag tackar och önskar trevlig helg.

Fortfarande arg mailar jag till ITT igen och berättar vem jag pratat med och att ber dem lägga in programmet snarast på vår server.

Min slutsats efter senaste veckan: Skall ITT "hjälpa" oss i skolan måste de ha mycket bättre koll på vad man får och inte får lägga upp. De kan inte bara blankt säga "nej" när vi ber om hjälp. De är väl till för att hjälpa oss, eller?? Det skall inte vara vi som pedagoger som måste överbevisa dem om att vi får lov att använda material vi köpt in till undervisningen. Det här tar enormt mycket tid av oss. Tid som vi kan lägga på att hjälpa eleverna att nå målen istället. Och vad kostar det här egentligen kommunen? Är det detta system som är mest effektivt?

Och nej. Jag är ingen idiot. Jag har faktiskt ganska bra koll på det här med datorer, men det verkar de inte bry sig om, eller tro på det heller.

1 kommentar:

Mien sa...

Mycket tråkig läsning!

När jag arbetade i samundervisningsklassen på R-skolan köpte jag in Bonniers trafikskola eftersom många hade svårt med teorin till EU-kortet. I ett halvår kämpade jag med att få det installerat. När jag lämnade skolan hade det fortfarande inte skett.

När jag arbetade i den klassen som du nu nämner i inlägget köpte jag återigen in Bonniers trafikskola.Trots idoga påtryckningar så blev aldrig programmet installerat, det ligger nog ännu och dammar i någon låda på skolan. Jag ville också ha flash installerat på datorena så att vi skulle kunna se SVT play,UR, Lilla Löpsedeln och andra program när vi ville istället för att kommunens servicecentral skulle behöva spela in det till oss varje vecka. Trots 40 telefonsamtal så skedde aldrig en klok installation. (Hemma fixade jag det själv på TRE minuter...)

Nu på F-skolan köpte jag återigen in Bonniers trafikskola och fick det installerat direkt av skolans datatekniker. Två elever har klarat EU-kortet, tre elever har klarat bilkörkort och en fjärde har uppkörning på måndag. Vi tittar dagligen på SVT-play och hänger med i vad som händer i världen.
Men, nu ska visst datateknikern sluta och det lär ha skrivits kontrakt med ITT.....

Det här blev lite långt. Nu ska jag coola ner mig och tänka på att det faktiskt är helg!
Kämpa på!
Mien