onsdag 2 september 2009

Vem läser bloggen?

Jag har elevens val nu i höst. Första perioden har eleverna haft möjlighet att välja svenska med inriktning skriva. Skriva är så mycket mer än bara skriva för hand på vitt papper. Det är numera vanligare att skriva på dator och var och varannan elev har en blogg som de sköter.

Det som vissa av dem inte tänker på är att en blogg är offentlig. Vem som helst kan läsa det du skriver. Idag blev en elev helt försräckt när jag berättade att jag varit inne på elevens blogg. Jag förklarade att det inte var så svårt att ta sig dit eftersom eleverna länkar till varandras bloggar. Det är bara att klicka sig fram.

Det är något inte alla tänker på. Vem läser det jag skriver? Vad händer med bilder jag lägger ut?

Det behöver vi nog prata om nästa vecka...

1 kommentar:

aw [ gotlandstöis ] sa...

man får tänka sig för på vad man skriver har jag märkt, finns nog många vuxna i min närhet som läser det jag skrivar. haha