torsdag 10 september 2009

Mer utbildning - mindre trakasseri?

Jag har börjat en ny kurs. Jo, jag har avslutat min senaste i januari, och kände att nu kunde det vara dags att söka en ny lämplig kurs. Skolverket (som nu heter Skolinspektionen) anordnar riket runt en kurs på 10hp om mobbning, diskriminering och trakasserier i skolan och hur man på en vetenskaplig grund kan motarbeta och förebygga.

Så idag har jag och 25 kollegor till suttit på skolbänken. Det är skolpersonal på hela Gotland. Men något slog mig när vi presenterade oss. Det var jag och max 1 till från år 7-9. Det var ett par från gymnasiet, 2 kuratorer och resten från förskola - år 6, varav flera från fritids. Var är representationen från 7-9-skolorna?

Jag tror kursen kan bli bra och utvecklande och hoppas jag kan delge mina kollegor det som är matnyttigt. Det finns bara ett smolk i glädjebägare. Vikariepengarna från kommunen täcker bara 3 av de 6 dagar jag är borta.

Är det rimligt att mina kollegor skall täcka för mig när jag går utbildning? Hur dåligt samvete får man då?

3 kommentarer:

aw sa...

då kanske du går samma kurs som min mamma ;)

Anna Andersson sa...

Kanske det. Om hon var där igår, vem nu hon är =)

Mien sa...

Det är fel att man ska behöva ha dåligt samvete för att kollegorna ställer upp när man är iväg och utbildar sig. Det här kan ju göra att många lärare drar sig för att anmäla sig till kurser.

När mina stora barn var små fick man inte heller ta in vikarie vid första VAB-dagen utan kollegorna skulle träda in.Det var ett sätt för skolan att spara pengar. Jag levde i en ständig skräck att barnen skulle bli sjuka. Efter ett tag började jag bråka om det här och fick RÄTT! Skolan fick motvilligt inse att de inte hade rätt att göra på det här viset.

I båda fallen handlar det om en slags diskriminering tycker jag. Och ibland lönar det sig faktiskt att säga ifrån.
Mien