tisdag 12 oktober 2010

Efterlyser yngre nämndemän

helagotland.se kan man läsa idag att yngre nämndemän är efterlysta, eller efterlyses, vilket ju är en helt annan sak...

Jag är en av dem som är under 45. Jag har suttit nämndeman i tingsrätten i 8 år nu och tycker det är otroligt intressant. Redan när jag var 18 ville jag få chansen, men blev nominerad till val när jag var 32. Nämndemannakåren skall spegla samhället i stort, och för att kunna göra detta så behövs en rejäl föryngring i kåren. Samtidigt kan man inte byta ut alla äldre på samma gång, eftersom det tar tid att lära sig uppdraget.

Inför nomineringarna till styrelser och nämnder som skall väljas i december hoppas jag att partierna ser över åldersfördelningen bland nämndemännen och att vi blir fler som är under 45. Gärna fler som är under 40, och som är under 30.

Samtidigt måste också domstolsväsendet ta hänsyn till nämndemännen. Man måste kunna förena föräldraskap och nämndemannaskap. Att sitta på en förhandling som drar ut på tiden till kl. 17...18...19 fungerar inte praktiskt för småbarnsföräldrar. Att sitta och vara stressad inför hämtningstid på dagis och fritids är att visa bristande hänsyn till både åtalade och målsägande. Då är det bättre att avbryta förhandlingar och fortsätta en annan dag.

Jag ser med spänning fram emot nomineringarna!

Inga kommentarer: