onsdag 13 oktober 2010

Laga maten på skolorna!

Det har pågått en debatt ett längre tag om vart maten skall lagas som våra barn och gamla i kommunen skall äta. En tjänstemannautredning har föreslagit att ett antal kök skall läggas ner och att Gotlands kommun skall satsa på få och stora kök som skall köra ut maten.

Jag tycker det här är helt fel väg att gå.

I går fick jag ytterligare en bekräftelse på att jag har rätt. På TV4 hade de ett reportage om skolmat i Tyresö. Tyresö är ännu en kommun som går från storkök till att laga maten på plats i skolorna. Resultatet är föga förvånande; godare mat, barn som äter mer och således orkar mer i skolan. Ja, det kostar lite mer också i investeringar. Men den biten tycker jag att man får ta när fördelarna överväger så pass.

Jag hoppas intensivt att vi i Gotlands kommun också kan ta ett steg i rätt riktning - mot fler kök inom barnomsorg, skola och äldreomsorg där maten lagas på plats och där barn och gamla äter sig mätta på näringsriktig mat och mår bra!

Inga kommentarer: