tisdag 5 oktober 2010

Nobelpris och bakåtsträvan

Igår fick en fantastisk man nobelpriset. Mannen är Robert Edwards och hans forskning om provrörsbefruktning har hjälpt många ofrivilligt barnlösa att få det de mest av allt önskar, egna barn. 4 miljoner barn beräknas ha fötts med hjälp av IVF, varav ca.40.000 i Sverige. Det är sällan man som vanlig lekman blir så där riktigt glad, och förstår betydelsen av utmärkelsen.

När jag tittade på nyheterna i går kväll hade även Vatikanen gjort ett uttalande om priset. De var inte lika positiva. De fördömde att kommittén givit priset till Edwards. Jag har slutat att förvånas över de bakåtsträvande männens krampaktiga försöka att hålla sig kvar vid den fossila institution som Vatikanen verkar vara. Men sorgligt är det, tycker jag.

3 kommentarer:

stefanbergmark.se sa...

På Babyvärlden.se diskuterar vi just nu provrörsbefruktning och Nobelpriset i medicin. Gå gärna in och kommentera och länka till era bloggar:

http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Ett-valkommet-nobelpris/

Mvh
Stefan Bergmark

Mien sa...

maircorHej Anna! Så roligt att du bloggar igen. Jag blir nästan lite avundsjuk på dig som får läsa engelska. De åren jag läste vid engelskainstitutionen i Uppsala är nog bland mina roligaste, faktiskt.
Min syster har provrörsbarn. Det är så fantastiskt att efter flera år av barnlöshet äntligen få hjälp. Och de där små provrörsbarnen är sådana mirakel som sprider sån glädje. Sprider glädje, det gör inte gubbarna i vatikanen, inte.
Stort grattis till en plats i kommunfullmäktige!

Anna Andersson sa...

Hej Mien!
Tack skall du ha för gratulationerna. Jag lovar att göra mitt bästa. Får ju trevligt sällskap av din man också!

Pluggandet är kul, men tar tid (och det skall det väl också?). I går fick jag betyg på de första 7.5 hp, och de är således bärgade!

Nu kämpar jag vidare med engelsk språkhistoria och språksociologi.
/Anna