måndag 22 september 2008

Barnkläder och jämställdhet

Jag fick ett tips från Mien att handla på sportaffären i Hemse, och det gör jag också, men nu var det ett tag sedan så dit skall jag titta in igen. I Visby var vi på Åhléns eftersom inte mycket är öppet på en söndag...

Resultatet blev röda byxor och röd långärms t-shirt till sonen, två långärms t-shirt till äldsta dottern, en i svart och en i turkos. Yngsta dottern fick mössa och vantar, dock var det inte riktigt en sån mössa som jag tänkt mig... sökandet fortsätter!

När det gäller barnkläder är det svårt att hitta rätt. För äldsta dotterns del handlar det om att hitta kläder som sitter bekvämt och inte är för små helt enkelt. Hon är 136 cm lång och då tror man ju att man kan köpa 134-140 i storlek, men icke! Någon har bestämt att på tjejer skall kläderna sitta tight och gärna åka upp lite på magen, så i tröjor brukar jag få köpa 146-152!! Helt sjukt! Likaledes är det svårt att hitta en tjocktröja som är skön. Man tycker att det borde vara standard i alla garderober, men tydligen skall tjejer frysa lite lagom hela tiden. Luvtröjor/luvjackor finns dock att tillgå i olika utföranden, men jag jagar vidare.

Härom året när hon var 6-7 år skulle jag ha tag i shorts till sommaren. Det är ju ganska praktiskt med kortbyxor (även för tjejer) när man är ute och leker, klättar, cyklar osv. på sommaren. Den sommaren hade tydligen denne någon bestämt att tjejer bara skulle ha kort kjol. Det fanns icke en kortbyxa att uppbringa på ön!! Inte på tjejavdelningen i alla fall. Så jag köpte killshorts (som är jätterymliga och har plats för massor av bus) och drog en vit lögn för dottern. För killkläder vill hon ju inte ha på sig.

För sonen ( och andra killars del) gäller det att upp till ca.6 års ålder finns färgglada kläder att välja på. Sen skall man helt plötsligt bara ha svart och döskallar. Sonen som älskar rött! Men nu fick jag som sagt tag i det på Åhléns, och jag skall tipsa en kompis med samma problem.

Jag trodde att jag var ganska ensam om frustrationen över vad som finns att få tag i på klädfronten, men efter en längre diskussion på en fest härom helgen så upptäckte jag att vi är ganska många som inte accepterar hur man anser att våra barn skall vara klädda.

Dessa tankar bekräftades sedan när posten kom veckan efter. Som medlem i Centerkvinnorna fick jag en tidning och på sidan 26 i den så står det om Uni, ett företag som säljer unisex-kläder för barn! De startade en butik i Malmö 2007 och i Linköping i år. Jag hittar ingen webadress, men det låter intressant! I samma artikel nämner Polarn o Pyret att de sorterar sina kläder i första hand efter storlek och inte efter kill- respektive tjejmodell. Bravo! De säger också att unisextrenden fått större efterfrågan.

Jämställdhet på klädfronten handlar för mig inte om att alla måste gå i samma kläder, eller att killar måste gå i klänning. Det handlar om att alla har rätt till bekväma kläder som går bra att leka i. Det handlar om att även killar skall kunna ha färgglada kläder om de vill det!

Heja ni som går i första ledet!!

1 kommentar:

Mille sa...

Kolla in unibarn.se