torsdag 31 december 2009

Årets sista dag

Så var det dags för årets sista dag. Revbensspjällen bakas till lunch i ugnen, jag lyssnar på Cat Stevens "Morning has broken" via Spotify, och funderar över året som varit och året som kommer.Planerna inför kvällen är lite annorlunda än vanligt. I vanliga fall firar vi med en hel massa av våra kompisar och deras barn. I år blir det en mindre variant hemma. Detta beror på att jag och mannen skall ha gemensam 40-årsfest på lördag. Då tycker vi att barnen mår bra av att vara hemma ikväll. Det blir det således 3-rätters på Pejnarve tillsammans med kusin, hans pojkvän och grannfamiljen. Mycket tryffel i både smör, såser och ost kommer det att bli. Och lite skumpa.

Inför det nya året hoppas jag på att vi får vara friska i familjen, och att vi eventuellt kan komma till skott med att boka en gemensam utlandsresa. Det är 4 år sedan sist. Jag hoppas det blir fortsatt kul på jobbet, och att inte det blir alltför mycket personalneddragningar som inte klaras med pensionsavgångar.
Äldsta dottern skall byta stall som hon rider i. Jag hoppas det blir ett bra byte. Det är längre att köra, men det är sånt man får ta.

Nästa år är också valår. Jag hoppas på borgerlig seger, för jag tror det är bäst för Gotland och för Sverige. Och jag hoppas att Eva Nypelius kommer att representera Gotland i riksdagen. Det jag funderar på för egen del är om jag skall ställa upp i nomineringen inför kommunfullmäktige på Gotland. Jag har fått förfrågan och har till på lördag på mig att svara. Det är intressant och viktigt, men svarar jag ja så måste jag också ha möjlighet att lägga mycket tid på arbetet, och jag vet inte om jag har den tiden än som småbarnsförälder.
Inför nästa år funderar jag också på om jag verkligen skall jobba heltid. Jag har föräldradagar kvar för lilla loppan, och jag kanske skall ta ut dem i höst så jag bara jobbar 80%. Det viktiga är bara att då se till att bara jobba 80%. Det är lätt att det blir mer, men att man får betalt för mindre. Eller också skall jag jobba heltid, och ta ut någon vecka ledigt under hösten för att bara vara med barnen? Åka iväg tillsammans?
Jag får se hur det blir. Hur som helst så blir det nog bra.
Gott Nytt År!

Inga kommentarer: