onsdag 16 december 2009

Dubbdäck eller vinterdäck

Såg precis på aktuellt på svt2. En biljournalist, Robert Collins, debatterade med en man från vägverket huruvida man skall ha dubbdäck eller vinterdäck. Man kan ha synpunkter på att man väljer två män som debatterar bilar, men det är inte detta jag reagerade på.

Vad jag reagerade på är Robert Collins platta argument för dubbdäck. Han drog gång på gång upp att man måste kunna köra säkert, även på Södermalm, något som han återkom till flera gånger. Sverige är större än Södermalm. Lite trött blir man på denna Stockholmscentrering.

Hallå?! Bor du på Södermalm kan du ta tunnelbanan. Eller bussen. Eller gå. Vägarna saltas, och sandas. Ge dig. Se till att anpassa hastigheten när du kör istället! Jag har 3 km till bussen, som inte går att ta till jobbet eftersom tiden inte passar. Jag måste köra varje dag, men skulle inte vilja byta mitt hus mot en lägenhet på söder.

Vägverksmannen hävdade att det är bra om man köper en modern bil, när man har råd, som har bra skyddsutrustning, såsom antisladd och antispinn. Sen är det viktigt med bra däck, dock utan dubbar.

Jag kan hålla med honom. Vi har köpt en modern bil. Vi har antisladd och antispinn. Och vi har vinterdäck utan dubbar. Jag var skeptisk först, men maken hävdar att de är lika bra och jag är böjd att tro honom. Sen är det upp till mig som förare att anpassa hastigheten efter väglaget. Och här på Gotland saltas inte vägarna (tack och lov!), så då kan man verkligen prata om blankis!

Och blankis har det varit hela dagen här. Det sandas vid korsningar och i backar, men annars är det is. Så det gäller att vara försiktig. Men jag föredrar faktiskt detta väglag framför saltad sörja att köra i.

Med eller utan dubbar.

Inga kommentarer: