torsdag 28 april 2011

Sagt och hört på fullmäktige

Det var ett långt sammanträde med Regionfullmäktige i tisdags. Från 13.00 - 19.15 skall man hålla sig hyfsat skärpt och alert. För att orka hålla fokus uppe brukar jag samla lite citat från talarstolen och presidiet. Lite roligare blir de kanske om man struntar att förklara sammanhanget de sades i. Men jag har lagt till en liten kommentar efteråt, som förklaring. Här kommer skörden från i tisdags:

"Det finns avigsidor i att vara attraktiv". Sagt av Brittis Benzler som kommentar om byggande på Gotland.

"Man kan ta fram en miniräknare och sätta sig vid köksbordet och räkna"; Bosse Björkman, ordförande i byggnadsnämnden som kommentar till att det inte var rätt siffror i beslutsunderlaget. Kanske inte vad vi i fullmäktige skall behöva göra innan beslut. Eller?

"Vi i byggnadsnämnden tänker inte begå brott"; säger Daniel Bergvall som är vice ordförande. Det känns ju tryggt...

"Vi är inte ofelbara här uppe"; sa fullmäktiges ordförande Björn Jansson när han hade svårt att hålla ordning på propositionsordningen, igen.

"Det bör finnas ett trådlöst nätverk. Typ." säger regionstyrelsens ordförande Åke Svensson om rådhuset. Typ.

"Den högre svansföringen, om vi väljer det uttrycket, oss alfahannar emellan"; sa regionstyrelsens ordförande Åke Svensson till moderaternas Gustav Hoffstedt. Du kallar er vad, undrar jag??

"Jag har inte sagt att jag skall fixa det, utan att jag skall hitta en rimlig lösning"; svarar Åke Svensson när Lars Thomsson frågar om Klostergården i Roma. Kanske ett svar som kommer att återkomma?

Återkomma lär jag göra. Det finns säkert fler citat efter nästa sammanträde. Och nästa...

2 kommentarer:

En annan Anna sa...

Gillar skarpt! Samtidigt blir jag lite orolig över en del som sägs ("oss alfahannare emellan"?!). Men den där "typ" fnissade jag mycket åt, typ.

Anna Andersson sa...

Jo, jag reflekterade också över "oss alfahannar emellan". Hur tänker han där?
/Anna