torsdag 29 januari 2009

ÄNTLIGEN!!

Äntligen har det hänt! Som jag har tjatat och som jag har frågat! Nu är en lag mot gromning på gång. En lag som skall skydda unga tjejer på nätet mot att bli uppraggade av äldre killar/män/gubbar. Det var på tiden!

Jag har mailat Annie Johansson i justitieutskottet, jag har chattat med Beatrice Ask, och båda har sagt att det är på gång, det är på gång...

...och sen har mindre viktigare lagar, som tex. FRA och IPRED-lagen trätt i kraft och jag har väntat och väntat.

I förslaget, som ännu skall till lagrådet står det att Gromningen inte är straffbar förrän gromaren vidtar en åtgärd för att ordna en fysisk träff. Beatrice Ask ger exempel: - Om man först skapar kontakt och sedan till exempel bokar ett hotellrum, skickar pengar till biljetter, hyr en bil för att hämta barnet eller mejlar hotelladressen till barnet och bestämmer tid för träffen då ska man kunna straffas.
Jag kan tycka att det är lite flatt. Det bör räcka med att skapa en kontakt och föreslå sexuellt utbyte. Har det gått så långt som bokningar av hotell och biljetter så är det stor risk att barnet ifråga redan farit illa ut, och det är väl inte det vi vill. Vi vill ju med lagen stoppa pedofilen innan något händer. Sen förstår även jag att det kan vara svårt att finna en lagstiftning där detta passar in, men det är viktigt att lagen blir vass!

Så jag ser lagförslaget som ett första steg, ett steg i rätt riktning - men inte tillräckligt. Nu kanske äntligen tjejerna som är ute på nätet kan få lite skydd. Nu kanske de äntligen kan få vara lite mer ifred. Signalen som lagen ger är i alla fall att det är olagligt att ragga småtjejer på nätet. Och det är bra!

ÄNTLIGEN!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Äntligen"? PUCKO. Fullkomligt befängt är vad det är. Rättsväsendet är väl för sjutton tillräckligt överbelastat redan, och vad är förresten gromning, hur blir det med gränsdragning och bevisläge, vilka polisiära spaningsresurser skall avdelas till vilken kostnad och avbräck för verkliga behov, som verklig brottsbekämpning, vård, skola, omsorg, försvar etc. Självklart skall lagföring inskränkas till fullbordad gärning, men förklara en sån enkel sak för bandar-log!! Fjäska för en bottenlöst korkad och gapig opinion som i förtjusning över att framhålla sin egen Moraliska Förträfflighet applåderar hejvilt med huvet under armen. Det är vad våra politiker gör; läge här för Maktens klåfingrighetsambition. Samtidigt som fördumningsmedia gör precis allt för att trissa upp en fullständigt hysterisk och i grund och botten impotent hypersexualitet. Folk är så äckliga så det är bara inte sant. Ena hälften har barnporr på datorn och andra skriker på polis för precis allting. Två ord sammanfattar eländet: Fy Fan!!!

- Peter Ingestad, Solna

Anna Andersson sa...

Egentligen tänkte jag låta bli att kommentera kommentaren. Det finns inlägg som är så låga att det inte är någon idé. Man kan undra vad det är för verkliga behov som det hänvisas till. Är inte sexuellt utnyttjande av barn och ungdomar ett verkligt behov att lägga polisresurser på?

Och vet man inte vad gromning är så kan man läsa det i DN:s förträffliga artikelserie, insidan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=545705


Jag hävdar ingen moralisk förträfflighet, däremot träffar jag varje dag ungdomar som möter "män" på nätet som utsätter dem för sexuella trakasserier. Men det kanske man skall acceptera om man är tjej och melan 9-15 år?

/Anna

Anonym sa...

Som om polisen gör något nu ändå. Lagstiftning har funnits länge, eller hur lagligt tror du det är att runka för minderåriga i webcam...
Driv din egen pedofiljakt på chat.snyggast.se
Jag lovar att du får napp både av 14-åriga kåtbockar som 70-åriga gubbar. Min jakt börjar om två månader.

Anonym sa...

Peter Ingelstad;
Jag tycker inte det tillför debatten något att kalla sin meningsmotsägare för kränkande saker eller att avsluta med svordomar. Det är inte seriös, bara dumt.