måndag 26 januari 2009

Våndan av parkeringsavgifter

I Gotlands kommun har det diskuteras fram och tillbaka ett längre tag. Senast nu i höst var det uppe ett förslag i tekniska nämnden till parkeringsavgifter i och runt Visby innerstad. Stor protest från många håll. Folk förutspådde att innerstadshandeln skulle gå en mörk framtid till mötes om avgifter infördes.

Jag förstår inte vad folk är rädda för!

Efter en tur på fastlandet kan jag snabbt konstatera att de har p-avgifter, och verkar överleva. I Växjö har de, sedan jag var där sist i november, anlagt en jättefin ny och stor parkeringsplats ett hundratal meter från centrum. 3 kronor per timme kostade det att parkera där. Och inte dog jag av att gå dessa 100 meter till gågatan och shoppingcentrumet, fastän det var minusgrader och snålblåst.

Så jag förstår inte problemet. Är det någon som på allvar tror att handeln i Visby kommer att minska om man reglerar parkeringen?

Även i Oskarshamns centrum är det p-avgifter som gäller.

I dagens läge när det haglar besparingar och indragningar över kommunen så ser jag det som självklart att inför dessa avgifter. Om dessutom alternativet är att spara in på andra håll. Synd bara att beslutet blev en kompromiss, och inte blev taget fullt ut.

Inga kommentarer: