lördag 17 januari 2009

Sista dagen med gänget

Igår var sista dagen med gänget. Gänget som gått kurs i 1½ år för att skaffa 4-9-lärarbehörighet i svenska. Igår var det opponering och försvar av uppsatser. Något ringrostig på den punkten satte jag mig för att lyssna hur de andra lagt upp sitt försvar. Jag tyckte jag hade fullständig koll på läget, men sen när det blev min tur så svullnar tungan i munnen och jag säger inte alls allting så där strukturerat och snyggt som jag tänkt när jag opponerar. Och jag tycker jag låter tafflig i mitt försvar av min uppsats....

Sen var det färd hemåt för att hinna med båten som gick 21.10. Straxt innan 01.00 var jag hemma i natt, med tankar som snurrade i huvudet om vad jag sagt och inte sagt. Och vad jag borde sagt.

Så idag känner jag mig som en urvriden disktrasa som hunden tuggat lite lätt på.

Men jag antar att det hela gått okej i alla fall. Kompetteringar skall in tills på fredag, och sen när mina poäng väl blivit registrerade så kan jag begära ut ett examensintyg. Och då kan jag titulera mig 4-9-lärare. Så jag antar att man kan säga att jag tagit examen... Eller snart i alla fall..

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis Grattis! Du är toppenduktig! Det är typiskt vi gotländskor att förringa vår insats!
Jag tycker Växjö är en sådan trevlig studentstad! Och oj vad sugen jag har blivit på att forska....Jag läste extra redan på lärarhögskolan och skaffade mig forskarbehörighet så det är väl bara att söka...Hänger du på? Det finns ju inget skrivet om barn i svårigheter och engelska till exempel, allt handlar ju bara om matte och svenska. Det är ju helt puckat att bara för att man har problem med att läsa och skriva så ska man exkluderas från engelskundervisningen, vilket sker på många skolor. Det står ju inte ens i betygskriterierna att man behöver skriva engelska, bara enkla lappar. Jag har haft så många elever som kommit till högstadiet och knappt läst engelska. Matte, det kan man ha miniräknaren i mobilen till hjälp med men engelska, det behöver alla! Och de flesta elever tycker dessutom att engelska är kul! Lärarlyftet är toppen, man får nya perspektiv och nya ideér! Lycka till nu!