söndag 18 januari 2009

Kan man tvätta en mobiltelefon

Om man kan tvätta en mobiltelefon är en av de stora konsumentfrågorna i dagens Sverige. För att gå forskningen till mötes så har jag igår testat om en av SonyEricssons modeller tål att tvättas. För säkerhetsskull testade jag den i tvättmaskinen, ett vanligt standardprogram, 40 grader.

Äldsta dottern var inte lika lycklig över min vilja att testa. Det var nämligen hennes telefon, som hon av någon outgrundlig anledning lät ligga kvar i fickan på jeansen som hon lagt i tvätten.

Så när den snurrat runt i ungefär en timme i maskinen kom en efterlysning. Maskinen stoppades, mobilen plockades ut, och isär. Tårar och snor blandades med tvättvatten som varsamt torkades bort. Mobilen lades på elementet för torkning.

Nu på morgonen har jag satt ihop den igen och kört i laddaren. Och döm om min förvåning när den faktiskt laddar!! Nu återstår att se om den fungerar också, vi räknar liksom inte med det.

Återkommer.

Inga kommentarer: