lördag 2 maj 2009

Fotorapport från Skånebesök

Nu börjar vi landa här hemma efter veckan i Skåne. Jag har till och med fått tid till att ladda över mina bilder till datorn, så här kommer ett collage från veckan i Skåne...
Vi passade på att besöka Smygehuk. Syrran bor inte långt därifrån, och vi har ofta kört förbi, men nu blev det äntligen av - och så är det dokumenterat också!


Det har varit mycket lek kusinerna emellan. Tjejerna har lekt med "Little Petshop" figurer. Att de var magnetiska i benen hade jag ingen aning om, tills jag hittade ett gäng hängande upp och ner i en lampa på övervåningen hos syrran.Sonen gillade studsmattan. Här förevisar han nya akrobatiska övningar som han tränat in.

Vi lade också in ett besök hos mormors blivande hund, Sherry. Det är den med ljus nos, om du nu kan se vilken det är... Mormor skall åka och hämta vovven i nästa vecka. Sen blir det liv i luckan på Hallbåter!
Syrran och jag tog ett dagspass och for till Tyskland för att proviantera. Mannen fyller 40 om två veckor och senare i vinter är det min tur. Vi tänkte handla lite öl och annan dricka medan jag ändå var så långt söderut. På Scandlines färjor har de lampor i taket. Det lyser rött när man skall stå still och grönt när man får köra. Smart! Kanske något för Destination Gotland? De bör också gå en kurs i effektiv lastning och lossning av fordon. Här går det undan! Annat än kaoset i Oskarshamn.
Vägen gick genom ett vårlikt Danmark, och självklart över Öresundsbron. Tyvärr var det mycket soldis den här dagen, så sikten var inte så bra. Men vackert var det ändå.

Väl framme på Svenska sidan så är det dags att använda "Bro-bizzet" igen. Då åker man bara igenom betalstationen och bommen öppnas automatiskt. Pengarna dras på kontot man har kopplat till bizzet. Praktiskt. Sen är det bara att åka, om nu inte polisen och tullen står och väntar, som de gjorde den dag vi åkte. Ett 10-tal polisfordon och det dubbla antalet poliser stod och plockade in mängder av bilar för kontroll. Av någon anledning slapp vi. Skönt. Vi hade laglig ranson, men en kontroll skulle ändå tagit lång tid.

Det känns bra att de har kontroller, för i Puttgarden när vi lastade in i bilen så såg vi andra fordon, modell "van" som lastade in pallvis med öl och sprit. Så mycket de kunde få in i fordonet, oaktat viktgränser och införselnivåer. Det är inte utan att jag hoppas att någon av dem åkte fast.

Inga kommentarer: