söndag 17 maj 2009

Skolbrand

Mitt i all läsning om Eurovision Song Contest så fångar en liten rubrik på DN mitt öga. Skolbrand på Gotland. En rubrik man inte vill se. Efter att ha klickat mig dit får jag beskedet att Garda skola brunnit ner till grunden, men att man räddat gympasalen. Klickar mig vidare till helagotland.se och får ungefär samma information.

Jag hoppas verkligen att branden inte var anlagd! Och OM den var det hoppas jag att de som gjort det åker dit ganska omgående. Det borde inte vara så svårt att få fram vem, på en så liten ö som Gotland.

Stackars barn som går i den skolan. Det är bland annat dotterns fotbollskompisar, som jag skall träffa vid 12-snåret idag. Som jag är lagledare för. Alla saker de gjort som nu är borta. Vilken sorg. Vilken kränkning. All personals material... Och Garda som var en fin skola. En fräsch skola. Hyfsat ny med Gotländska mått mätt. Och kommunens finanser som är urusla just nu. Hur blir det med uppbyggnad? Och vart skall barnen vara den månad som är kvar till avslutningen?

Jag blir så ledsen, beklämd.

3 kommentarer:

Mien sa...

Försvinnandet, att allt är borta, det måste vara så hemskt. En stor sorg för hela bygden.

Mikael M sa...

Ganska nyligen har jag skrivit om en skolbrand i Halmstad
http://zagolandet.blogspot.com
Rulla ner några inlägg där. Har funderat på att det måste finnas en sammanställning över skolbränder i Sverige de senaste tjugo åren ca

Anonym sa...

Jaaa det var väldigt jobbigt när man fick reda på det.. man gick där i 7 år och nu är ALLT borta :/

Alla minnen liksom :/ och mycket jobbigt för alla barn OCH lärare som var där.



Daniel H 93:b