torsdag 7 augusti 2008

Tillräckligt frisk för att vara sjuk

Aftonbladet har en intressant ledare idag. Åsa Petersens resonemang går ut på att kvinnor bemöts olika i vården gentemot hur män blir bemötta. Detta har även socialstyrelsen slagit fast i en undersökning. Tyvärr är det så att du måste vara tillräckligt frisk när du blir sjuk för att orka stå på dig och ställa frågor och ha synpunkter på din behandling. Du måste också vara tillräckligt frisk för att orka stå på dig och komma förbi filtret på vårdcentralen. Här spelar det ingen roll om du är man eller kvinna. Det är inte alltid man orkar det. Min pappa kom förbi filtret för sent, något som kan ha bidragit till att han inte överlevde sin cancer. Senare bad läkaren om ursäkt... Som om det skulle hjälpa...

De erfarenheter jag har från att ha blivit bedömd annorlunda som kvinna är hur Gotlands kommun klassar sterilisering. Vi är flera bland kompisarna som diskuterat detta. På männen är det ett smärre ingrepp, det går snabbare och det är billigare. På kvinnor är det ett mer avancerat ingrepp, det är dyrare och rehabiliteringen tar längre tid. Ändå beslutade kommunen för något år sedan att stoppa all manlig sterilisering som inte är rent medicinsk. Av ekonomiska skäl. Nu har man även stoppat den kvinnliga - av samma orsak. Så det kan väl anses vara jämlikt det också...

På samma tema kan man ju också bara kolla efter hur många manliga preventivpiller det finns jämfört med kvinnliga. Hur många män vill stoppa i sig hormoner som ändrar deras spermaproduktion. Nej just det, tänkte väl det. Sen att flickor och kvinnor får en mängd biverkningar av pillren, det är väl inte så noga eller..? När jag berättade för min läkare om min gallsten som jag fått och vars besvär kvarstår även efter operation så tyckte han det lät "intressant" och "fascinerande hur kroppen fungerar". Det gjorde mig förbannad! Jag skiter i om jag är fascinerande, jag har ont! Hjälp mig!

På det stora hela är jag nöjd med vården, man om man blir riktigt sjuk så måste man som sagt vara tillräckligt frisk för att orka stå på sig. Eller ha med någon anhörig som orkar driva på. Och så skall det väl egentligen inte vara. Eller?

Inga kommentarer: