torsdag 7 augusti 2008

Laddar för OS

I morgon är det dagen D. Äntligen dags för OS och en tv-fest som blaskorna benämner det. Jag älskar att se på OS på tv. Det som är speciellt är att alla är med, även de som inte är så duktiga på sina sporter. Jag minns speciellt den killen som simmade vid OS i Sidney. Hans tränare tyckte att det var en lämplig distans (minns inte hur långt det var) trots att han aldrig simmat så långt förr i hela sitt liv. Killen kajkade sig fram i bassängen och kom i mål flera minuter efter de andra - ivrigt påhejad av publiken. Det är detta som är charmen med OS.

En annan del av charmen är mängden av sporter. Jag skall titta på allt från lerduveskytte och ridsport till gymnastik och friidrott. Superkul!

Att sedan evanemanget sätter fokus på Kina och dess brist på demokrati tycker jag bara är bra. Till och med Bush har uttalat sig kritiskt till hur Kina hanterar - eller inte hanterar - mänskliga rättigheter. Det hade varit klädsamt om någon svensk politisk representant gjort en liknande markering, eller tom. bojkottat invigningen.

Sen har jag ett extra plus nu i OS-tider. Jag är föräldraledig! Jag behöver inte åka till jobbet, utan kan busa med barnen och kolla på OS samtidigt! Hela dagarna!!

Inga kommentarer: