måndag 27 juli 2009

Parkeringsavgifter och trasiga automater

Idag rymde jag till Visby för att handla. Farmor tog hand om barnen en stund för att jag skulle få handla i lugn och ro. Jätteskönt!

När jag kom till Åhlénsparkeringen där jag brukar parkera upptäckte jag att det kommit upp parkeringsautomater där. Det är något som Tekniska Nämnden beslutat under året och som vållat viss debatt. Personligen är jag för P-avgifter. Det kostar inte så mycket, och kan det lösa parkeringskaoset så är det bra.

Så när jag parkerat så går jag till närmaste automat. Ur funktion, var god pröva en annan. Jag tittar mig omkring och hittar ytterligare en atutomat i andra änden av parkeringen. När jag kommer dit upptäcker jag att även denna är ur funktion. Då lyckas jag lokalisera en tredje apparat. Den fungerar och 10.30 lyckas jag betala mina 9 kronor för 3 timmars parkering.

Eftersom jag tycker synd om alla som vandrar runt och försöker betala så ringer jag telefonnumret på baksidan av biljetten för att tala om att två av tre automater är ur funktion. En dam svarar i telefonen att reparatör är på väg, och förmodligen redan där. Jag säger att jag inte ser någon och då kontrar hon med att det faktiskt finns 4 automater. En nere i garaget också. Då påtalar jag att man kanske inte tänker på det när man är uppe. Hon avslutar lite småsurt med att säga att förmodligen är det ett datafel som går att lösa på distans.

När jag lägger på känner jag att jag nog mest var till besvär som ringde.

När jag handlat klart kl.13.30 och går till bilen vandrar fullt av irriterade människor omkring på Åhlénsparkeringen och försöker betala. Då fungerar ingen av de tre automaterna...

Skall vi ha avgifter måste vi ha automater som fungerar! Och så kan man kanske vara lite mer servicevänlig i telefonen...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte enklare med de där parkeringssnurrorna? Varför inte införa att man ska köpa en ny varje år? Så det kommer in mer pengar? Det är alltid en stress med parkeringsautomater. De nere vid färjan brukar krångla och för att inte tala om dem ute vid flyget, de krånglar ALLTID!
Mien

Anonym sa...

Amen, skriv mer om Nisseviken är du rar :)

JonnyL

Anna Andersson sa...

Det finns någon regel när det gäller snurror, att man inte kan förnya varje år. Hade varit praktiskt, eller hur!? Däremot tycker jag faktiskt det är värt att betala en tia för att parkera. Men då kräver jag att automaterna funkar.
/Anna