torsdag 23 juli 2009

Vikten av information

Idag är ett typexempel på vilket informationssamhälle vi lever i. Strax innan halv tolv idag på förmiddagen så kolliderade två gotlandsfärjor vid inloppet till Nynäshamn. Kvart i 12 snappar jag upp via DN.se att det har hänt en olycka. Som gotlänning blir man orolig och vill veta vad som hänt och hur det gått.

I mitt sökande efter information om vad som hänt så söker jag runt på nätet och besöker helagotland.se, aftonbladet.se, dn.se och slutligen sjöfartsverket.

Vissa ställen är snabbare än andra på att uppdatera, och jag får tyvärr konstatera att helagotland.se inte är bland de snabbare på den punkten. DN kommer till exempel före med en länk till DestinationGotlands pressmeddelande. Jag är glad att inte fler blev skadade och hoppas att ingen skadats allvarligt.

Vid en sån här olycka märks tydligt vikten av snabb information, och vikten av att värdera information. Det var viktigt att de ombord på olycksbåten fick information. Fick de det? Det är viktigt att oroliga anhöriga kan få information. Det är viktigt att kommande bokade resenärer får korrekt information. Här testas verkligen Destination Gotlands krisberedskap.

Samtidigt är det viktigt för oss som står bredvid att kunna sovra i informationen. Vad är sant och vad är rykten som redan surrar igång?

Det är det här som vi måste lära våra ungdomar i skolan. Vikten av att söka information, och att kunna sovra i det man får fram.

Inga kommentarer: