måndag 30 mars 2009

Ändra reglerna för VAB

Idag har jag "vabbat". Det var länge sedan sist. Yngsta dottern kräktes i natt, och har feber. Vi tror inte det är magsjuka, utan tror att det är febern som gör att hon kräkts. I kväll har hon fått alvedon inför natten, och jag hoppas på att hon kommer att sova. Men för säkerhets skull har jag laddat med rena lakan och handdukar. Bara ifall att...

Vi har ett fantastiskt system i Sverige där man har möjlighet att vara hemma med sina barn när de blir sjuka. Det är smidigt att kunna anmäla och begära tillfällig föräldrapenning på nätet. Jag sköter alla mina kontakter med försäkringskassan via internet. Åtminstone tills nu. Helt plötsligt bestämdes det under förra året att förskole och skolpersonal måste skriva intyg om att barnet som det begärs ersättning för inte har varit på förskolan eller skolan.

Så nu när jag "vabbar" anmäler jag som vanligt via internet. Sen får jag ett meddelande om att jag kommer att få ett papper hemskickat till mig. Detta papper skall jag ta med till dagis. Där skriver de in de dagar mitt barn har varit borta. Så skickar jag in pappret via posten till föräkringskassan. Sen kan jag gå in på nätet och begära ersättning för de dagar som dagis intygat att barnet varit borta. Snacka om extra administration! Och enligt en utvärdering som gjorts nyligen så verkar det inte ha fångat speciellt många fuskare heller. Är det nya systemet verkligen värt sitt pris?

Inse att ett felaktigt beslut har tagits, återgå till det gamla systemet och använd den tid som frigörs för försäkringskassans personal till att korta handläggningstiderna!

Inga kommentarer: