söndag 8 mars 2009

Kvinnors olika värde

Idag är det internationella kvinnodagen. På ett sätt tycker jag det är trist att ens en sådan dag finns i almanackan. Om världen var mer jämlik och rättvis skulle det inte behövas. I Sverige har vi det förhållandevis bra, även om det finns mycket att göra för en jämlikare fördelning i både politiken och de privata företagen. Jag tror dock tveksam till kvotering, än så länge.

Att vara kvinna i politiken är inte alltid lätt. Att vara kvinna och ung, som jag var när jag började, är svårare. Det finns mycket patriarkal maktstruktur man skall ta sig förbi. Tyvärr. Att bli utsatt för härskartekniker och folk som ger en menande blickar som: "lilla du, det där vet väl inte du", är inte kul. Nu har det blivit bättre. Om det beror på att jag är äldre och visare och säger ifrån, eller om det har blivit en förändring i samhället låter jag vara osagt.

Andra kvinnor i världen har det svårare. Att idag läsa i DN hur hedersmord på kvinnor uppmuntras av Tjetjeniens president gör mig beklämd. Läs det en gång till. Det är en president som säger att hedersmord är korrekt och försvarbart. Man häpnar!

Att i en annan artikel läsa att flickskolor sprängs i Pakistan gör mig lika sorgsen. Att i islams namn utföra dessa handlingar kan inte annat än vara fel. Båda dessa handlingar bidrar tyvärr till att vi i västvärlden får alla våra (många gånger felaktiga) fördomar bekräftade. Dessa handlingar utförs av islamistiska extremister och får aldrig blandas ihop med "vanliga" islamister.

Våld och förtryck mot kvinnor får och skall aldrig accepteras, oavsett var det sker. Världen bör agera och protestera!

7 kommentarer:

Anonym sa...

i Sverige 2009 låses 10 tusentals kvinnor och även barn in dagligen, utav sina familjemedlemmar i bostäder bekostade av samhället..
Att journalister och politiker inte engagerar sig i frågan är en skandal.

Anna Andersson sa...

Helt sant! Allt våld och förtryck mot kvinnor och barn är helt oacceptabelt.

Anonym sa...

våld o kultur...bara att läsa www.bra.se en fördubbling av anmälda våldtäkter sedan 11:e september...under 2008 var det 14.7 anmälningar i snitt under hela 2008.

Jag gissar på att unga, mest, svenska tjejer får fortsätta dra ett strå till stacken för resten av oss.

Förresten, det ser likadant ut i hela västra europa...undrar varför??

Anonym sa...

I snitt per dag = 14.7 anmälningar.

Sedan anmäls inte alla - speciellt inte av de isolerade eller i kulturer där kvinnan är mannens egendom.

Anonym sa...

Många kvinnor försvinner spårlöst i andra länder - man kan inte utesluta hedersmord där heller i alla fall.

En del kvinnor gifter sig - åker och hälsar på i utlandet - kommer inte tillbaka efter det...men så dumma är vi svenskar...vi gör ingenting åt någonting.

Samt att det flyger lite kvinnor här och där - de flyger ner från balkonger...en ny trend kanske?

Anonym sa...

Kvinnor är alltid offer.
Amen.

Anna Andersson sa...

Nej, kvinnor är inte ALLTID offer, men ibland.

Det jag protesterar emot är att behandla kvinnor (och barn) som objekt. Som saker man kan äga och göra sig av med (sälja, döda)som vilket objekt som helst.
/anna