lördag 21 mars 2009

Konsten att välja konflikter

DN har idag en intressant och viktig artikel för alla som har och jobbar med barn. Den handlar om att man skall välja sina konflikter, hitta det positiva i vardagen. Fem delar kärlek och en del tjat. Det är viktigt, men svårt. Så därför är det tacksamt att bli påmind ibland, om att man inte skall tjata jämt.

Just nu är det mycket konflikt med 1½-åringen, yngsta dottern. Varje morgon och varje kväll hörs förtvivlade skrik från badrummet. Det låter som om jag plågar det stackars barnet svårt. Vad jag gör? Jag borstar tänderna på henne. Att stå själv och suga på tandborsten och leka med vatten är helt okej, men när jag kommer och vill borsta då är det tvärstopp! Gallskrik och tårar och snor som sprutar. Det här är en konflikt jag väljer att ta.

Många andra konflikter rör också henne just nu. Det känns som om hon testar rejält var våra gränser går... Mycket gnäll och mycket "NEJ" blir det. Ibland orkar jag stå emot, ibland ger jag efter. Det är bara att hoppas att jag lyckas hitta balansen, fem delar kärlek och en del tjat...

Konflikter som jag inte väljer att ta, här hemma, brukar handla om mat. Det är ingen idé och brukar lösa sig i alla fall. Äldsta dottern har alltid varit extremt kräsen. Men hon växer och frodas ändå. Vi har lagt ner mattjatet redan när hon gick på dagis. Hon gillar helst potatis och äter inte hamburgare eller korv. Sonen gillar inte potatis men älskar hamburgare, kött och korv. Yngsta dottern äter det mesta men en sak i taget.

Gränser är otroligt viktigt för barn. Sätter man inte dem som förälder så blir det oerhört svårt för barnen när de blir större, tex. i skolan. På något sätt är det lättare att sätta gränser för andras barn. På jobbet. Det har jag inga som helst problem med. I klassrummet har jag mycket fasta och bestämda rutiner som alla elever känner till. Det tror jag borgar för trygga elever.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men jag tror också att det viktigaste av allt är att alla elever känner sig omtyckta och sedda. Ju krångligare elever, desto mer kärlek behöver de enligt min erfarenhet. Ibland kan jag ha svårt för att älska vissa typer men det är inte förrän jag har kommit över dessa hinder som jag kan få en elev att göra som jag vill. Kärlek kan förflytta berg! En annan sak som inte heller ska underskattas är kunskap. Ju mer påläst jag är, ju mer förberedd, desto lugnare är det i klassen. Kunskap är nämligen makt!